Hipoglisemi Ataklarında Neler Yapılmalı?

0

Doğrudan cihazınızda gerçek zamanlı güncellemeleri alın, şimdi abone olun.

Hipoglisemi, kan şekerinin 70 dl’nin altına düşmesidir.

Hipoglisemi, diyabet hastalarında bazı ilaçların komplikasyonu sonucu görülebilmekte bazen ise sağlıklı bireylerde de günlük hayatta, aşırı stres, yorgunluk, uzun süre aç kalma sonucu görülebilmektedir.

Hipoglisemi atağı geçirdiğimizi nasıl anlarız?

Hipoglisemi belirtileri en başta baş dönmesi, soğuk soğuk terleme, yüzün bembeyaz olması, çarpıntı, solukluk, huzursuzluk olarak görülür.

Hipoglisemi Durumunda Ne Yapabiliriz?

  • Sağlıklı bireylerde görülen hipoglisemi de birey ayakta ise oturtulur,
  • Şekerli içecekler veya gıdalar oral verilir ve bireyin dinlenmesi sağlanır,
  • Kan şekeri ölçülür, düşükse şekerli gıdalar verilir,
  • Birey soğuk terlemesi, baş dönmesi geçene kadar yatırılabiliyorsa yatması sağlanır,
  • Baygınlık geçirdiyse 122 aranır ve yardım istenir,
  • Yardım gelene kadar birey yalnız bırakılmaz.

Diyabet hastalarında hipoglisemi daha riskli bir durumdur.

Diyabet hastalarında, diyabetik aciller hızla müdahale edilmesi gereken ve en fazla hayati önem taşıyan durumdur.

  • Hastanın bilinci açık ve yutabiliyorsa 15-20 gram glukoz (3-4 glukoz tablet/jel, 4-5 kesme şeker veya 150-200 ml meyve suyu ya da limonata) oral yolla verilir.
  • Çikolata, gofret, tatlılar gibi yağ içerikli ürünler kullanılmamalıdır.
  • Hipoglisemik atak sonrası, hastanın öğün planında 1 saat içinde yemek programı yoksa ek olarak 15-20 g karbonhidrat alınmalıdır.
  • Hastanın şuuru kapalı ve çiğneme-yutma fonksiyonları bozulmuşsa parenteral tedavi uygulanmalıdır.
  • Glukagon injeksiyonu: Özellikle tip 1 DM hastalarda ağır hipoglisemi durumunda, hasta yakınları tarafından 1 mg glukagon (İV/İM/SC) uygulanır.
  • Ancak sulfonilüreye bağlı hipoglisemilerin tedavisinde insülin sekresyonunu artıracağı için glukagon injeksiyonu yapılması ise uygun değildir.
  • Hastanede İV 10-25 g glukoz (%50 dekstroz 20-50 ml, 1-3 dakika içinde veya %20 dekstroz 50-150 ml, 5-10 dakikada) verilmelidir.
  • Her hipoglisemi atağı tedavi edildikten sonra nedenleri gözden geçirilmeli, gerekiyorsa eğitim tekrarlanmalıdır.

Diyabet tedavisinde hiperglisemi kontrol sağlamanın önündeki en önemli engel hipoglisemidir. İnsülin ile tedavi edilen hastaya ve ailesine hipogliseminin belirtileri, korunma yolları ve tedavinin nasıl yapılması gerektiği konusunda mutlaka eğitim verilmelidir.

Doğrudan cihazınızda gerçek zamanlı güncellemeleri alın, şimdi abone olun.

Yorum Yapın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.